tisdag, november 29, 2005

Hej matematik


Resume
vs
Dagens Media

Idag ska vi räkna svenska Eurobestnomineringar.

Alla citat från resp tidnings artikel. Alla rätta svar kursiverade inom parantes (från eurobestlive.com)

RESUME
- Runt 50 nominerade bidrag kommer från Sverige.
(Sverige har 54 nomineringar)

- I klassen interaktiva medier dominerar Sverige stort. Runt 30 av totalt 85 bidrag kommer från Sverige.
(Rätt!)

- Sverige klarar sig hyfsat även i klassen TV/Bio med elva nomineringar
(Sverige har 12 nomineringar)

- Forsman & Bodenfors klarat sig bra också i klassen interaktiva medier. Tillsammans med Daddy har de flest bidrag med fem stycken var. Farfar och King håller sig också väl framme med tre bidrag var.
(Daddy har 5 nomineringar. Däremot har Forsman & Bodenfors hela 6 nomineringar och Farfar har 4. King har ingen nominering i interactive)

- I radioreklamkategorin hävdar sig Sverige inte lika starkt. Bara Bates Red Cell har lyckats ta sig vidare bland 32 bidrag.
(Rätt!)

- Också i Print har Sverige det lite kämpigt. Av 268 bidrag har Åkestam Holst gjort två bidrag och Forsman & Bodenfors ett. Åkestam Holsts reklam för Jarlsbergs ost och för Nezerils nässprej uppskattades av juryn. Tillika Forsman & Bodenfors reklam för Volvo.
(Rätt svar är 4 nomineringar. Resume har tappat bort Lowe Brindfors Nintendoannons)

- I Outdoor-reklamen höll sig King väl framme med tre nomineringar för sitt samarbete med SJ. Forsman & Bodenfors och Lowe Brindfors har två bidrag
(Rätt!!)

Summa 3 rätt. 4 rätt om vi räknar snällt.

vs

DAGENS MEDIA
- 740 bidrag har hamnat på shortlisten för årets version av reklamtävlingen Eurobest Awards, som avgörs i London 1 december. Av dem är 52 från Sverige.
(Sverige har 54 nomineringar)

- I utomhuskategorin har Sverige hamnat på shorlisten med sju bidrag. King ligger bakom tre av dem, medan Forsman & Bodenfors och Lowe Brindfors står för två bidrag var.
(Rätt!!)

- I kategorin för tv och bioreklam har Sverige tolv nomineringar. Forsman & Bodenfors är nominerade med fem bidrag. Garbergs, Åkestam Holst, Bates Red Cell, DDB Stockholm, Ogilvy, Tempel och H&Ms interna byrå Red Room är nominerade med varsitt bidrag.
(Rätt!!)

- I radio är Sverige nominerat med en kampanj för Heinz ketchup, som Bates Red Cell har gjort
(Rätt!!)

- När det gäller interaktiva medier har Sverige 32 bidrag på shortlisten. Följande byråer återfinns: Forsman o Bodenfors (fem bidrag), Daddy (fem bidrag), Farfar (tre bidrag), King (tre bidrag), Lowe Brindfors (två bidrag), Great Works (två bidrag), Lowe Tesch (två bidrag), Starring (två bidrag), Scholz and Friends (två bidrag), Ett bidrag var har Åkestam Holst, Pool Interactive, Projector, Framfab, Otto Stockholm och Perfect Fools.
(Här har det blivit snurrigt. Forsman o Bodenfors har 6 och inte 5 nomineringar, Farfar har 4 och inte 3, King har 3 nomineringar, men ingen i Interactive, och Lowe Brindfors har två nomineringar, men inga de heller i interactive, Pool har 2 nomineringar och inte 1)

Summa 3 rätt

Resume har inte lika många fel, men alldeles för många för godkänt.

Båda får bakläxa.

Inga kommentarer: