torsdag, november 24, 2005

Analys


Läste Affärsvärlden på lunchen och slogs av en ovanligt slapp analys och några rena faktafel (tyvärr är artikeln bara för prenumeranter, så jag kan inte länka). Tänkte precis blogga om det, men upptäckte att ngn hann före. Håller med om det mesta, så gå dit och läs inlägget, men det var en sak som Dan på Åkestam Holst inte fick med.

JMW har skrivit om en del av fenomenet under utrycket ansynkron mediekonsumtion, (bland annat i inlägget om Burger Kings nya reklamfilmer) och det finns en mycket mycket framgångsrik och nystartad reklambyrå som helt och hållet grundat sin verksamhet på ett enkelt faktum:

När reklam är bra är det EXTREMT intressant för människor
Det är inget man spolar förbi eller vill bort från. Det är något man vill ha och skickar runt, pratar om, och laddar ner. Minns bara några veckor sedan när Bravialänken skickades runt.

Kreatörerna på Marcel uttryckte det så här i Gunn report:

"...People should love advertising. It is the only moment when the media are honest with us. Think about it: it is the only moment when we know who benefits from the pictures we watch. Each ad is signed with a logo. So it is clear. When we watch a Pepsi commercial, we know who makes money out of it. Everyone should adore advertising for this reason. It is an exception in the media environment. The rest of the time, we have no idea who benefits from the pictures we are watching.
"

Och det är klart det är så. När reklam är bra är man beredd att söka sig till den.

Idag präglas tänkandet från många av att få ner produktionskostnaderna så att förhållandet 10-20% produktion och 80-90% media ska bli ännu mindre produktion och ännu mer media. Exempelvis hela BUG är inspirerad av en sådan tanke.

Varför gör inte fler tvärtom? Lägger 80-90% i produktion och 10%-20% i media?

Upprepar igen: en del reklam vill man ha. Och det är mer och mer tydligt att den reklamen mestadels återfinns i två kategorier: den extremt underhållande reklamen, (som ICA, och SonyBravia) och den extremt informativa (som reklambladen med extrapriser, och IKEA-katalogen). Reklam som inte är någotdera får det svårt.

Inga kommentarer: