onsdag, november 09, 2005

Stella



H&Ms Stellakampanj har ju föregåtts av så mycket att det redan känns som att den var för några år sedan.

Reklamfilmen och siten och evenemanget och om det var eller inte var rätt att kicka Kate osv osv har redan debatterats och kommer fortsatt att debatteras i massor.

Jag har precis sett filmen för första gången. Och jag tycker att det är bra. Och enkelt. Efter filmen tycker man att H&M är lite tuffa, man har fattat när Stellakläderna börjar säljas, och man tycker att kläderna är snygga (för man har fått se hur de ser ut).

Motsatsen till strategi hittade jag när jag för någon vecka sedan pratade med VDn för ett företag som säljer lyxiga kakelugnar.

Lokala förmågor hade lurat i honom att de inte skulle visa kakelugnarna utan istället bygga konceptet "Eld är inredning" med hjälp av människor i olika miljöer (exvis bergsklättrare) långt ifrån hemmet som frågade varandra efter eld genom att annektera uttrycket "Har du eld?". Jag undrade lite lätt hur de hade tänkt och om han trodde att det sålde kakelugnar? Jag fick svaret - det är varumärkesbyggande.
Ridå.

Well - jag tror att Stellakampanjen säljer kläder bättre än vad bergsklättrare säljer posh kakelugnar.

Inga kommentarer: