måndag, november 14, 2005

Staden och reklamen

En del tycker att det är fel att staten gör så mycket reklam och att exempelvis SBAB prisdumpar mot bankerna, Apoteket krigar mot detaljhandeln, att Vattenfall gör reklam trots sin närmast monopolliknande ställning, och att Svenska spel är en av Sveriges största reklamköpare.

Själv har jag egentligen inga synpunkter på något av problemen. Alla de företagen verkar på konkurrensutsatta marknader och vill de använda sig av reklam som konkurrensmedel tycker jag att det är helt ok. Så länge som de ägs av oss tillsammans så är det väl rimligt att de går så bra som möjligt, och då är ju reklam oftast ett bra medel.

Det som dock irriterar mig är när staten eller i det här fallet staden, gör reklam som inte har något mål. Reklam som kostar skattepengar och inte åstadkommer något.


Vad vill Stockholms stad att jag ska göra med den här informationen?
Tror att det är få som vill vara med och betala för det här. Varför gör de så här, vem vill de påverka att göra vad? Om målet är nöjda stockholmare skulle jag tro att de flesta hellre skulle satsa 300.000 på förskolan än 300.000 på eurosizeaffischer om Stockholms stads kvalitetsarbete.

Inga kommentarer: