torsdag, november 17, 2005

Branding

Just nu rullar en fantastisk reklamfilm för Sonys nya plattskärm. Den har säkert alla redan sett på en av otaliga bloggar, på TV, på resume, eller ngn annanstans.

Samtidigt, långt långt därifrån, diskuteras Sonys senaste misstag. Jag är inte hundra bevandrad i vare sig datavirus, kopieringsskydd, eller luckor i Windows, men som jag fattat det ligger det till ungefär så här:

1. Sony gillar inte att man kopierar deras cd-skivor.
2. De har lagt in ett antikopieringsprogram på cd-skivorna som körs automatiskt och som har hemlighållits för användarna.
3. Programmet var inte så bra, utan gjorde datorn utsatt för säkerhetsintrång från alla webbsidor användaren besökte.
4. För att reparera misstaget la Sony ut ett avinstallationsprogram på sin sida.
5. De som laddade hem avinstallationsprogrammet gjorde ett stort misstag, eftersom det var ännu sämre i säkerhetssynpunkt.
6. Sony har kallat hem 3 miljoner skivor. (bilden är en grafisk återgivning av hur många datorer som är smittade i Nordamerika)

"I'm betting that quite a few people frightened by all of this rootkit hubbub went and installed Sony's removal tool even though they weren't sure whether the anti-piracy software was even on their PC in the first place. Now, even those users have something new to worry about."

För övrigt är jag lite besviken på Braviafilmen live. Den passar mycket bättre på Internet. Och det sammanfaller med det kloka som en av Sveriges bästa marknadsföringsbloggare just nu, Tomas Nihlén, skriver om podcastad reklam. Det kan du läsa här (gå till "Trendspaning om asynkron mediekonsumtion", låter trist, men är kul).

Inga kommentarer: