tisdag, november 01, 2005

227+329+122

Förra året köpte Vodafone media för brutto 329 mkr, 2003 för 227 mkr.
I år har man hittills köpt media för 122 mkr.

Förra året var man Sveriges 6:e största annonsör. Bara Telia, ICA, Coop, Svenska Spel och Procter&Gamble var större.

Och resultatet?
Vodafone har på kort tid blivit ett av Sveriges mest kända varumärken.

I dag offentliggjordes det: Telenor köper Vodafone. För 9,9 Miljarder.

Och det första man ska göra är att ta bort det bara tre år gamla varumärket (minns du Europolitan?)

Vad får man då för 9,9 miljarder? En bra marknadsandel på företagssidan, en ok på privatsidan. Totalt en ganska bra kundstock.

Men ett varumärke?

Vad har egentligen de 700 mkr gett i varumärkesbyggnad, när namnet inte är värt någonting?

Värt att tänka på när man mässar varumärke, varumärke, varumärke.

Telenor har köpt sig in på den svenska marknaden. Man har köpt en marknadsposition. Och man har köpt en möjlighet att på allvar bli en spelare på alla marknaderna: fast-mobil-bredband (Bredbandbolaget) och TV (Canal Digital).

Men har man köpt ett "varumärke"? Tveksamt.
Och vad är egentligen varumärken värda på den här typen av produkter?

Inga kommentarer: