måndag, november 14, 2005

Mediebyråer

Det var mycket väsen förra veckan på Dagens Medias nyhets- och debattsidor.
Här
Här
och här

Internetgalan SIME05 delade ut priset årets bästa mediebyrå till säljbolaget Tradedoubler, trots att tre mediebyråer var nominerade.

Så här såg motiveringen ut "At a time when online advertising is really starting to take off big time the role of a media agency in finding the right role and impact for the Internet in the media mix is more crucial than ever. The winner in this category is not only choosing but also creating new media channels. The Jury simply asked themselves who would they spend their marketing million on this year?"

1. SIME-Juryns ordförande, Erik Hörnfeldt, är informationsdirektör på en av Sveriges största medieköpare, 3, och har bland annat arbetat på Halogen, Icon Medialab, Torget och Z:magazine. han har varit med sedan Internet startade i Sverige. Om det finns någon i Sverige som borde känna till vad en mediebyrå gör/inte gör, och vad en mediebyrås roll är när det gäller Internet, borde det vara Erik Hörnfeldt.
2. Tradedoubler har vuxit jättesnabbt i Sverige, men omsatte trots det bara ca 80 mkr i Sverige jan-sep. Internetannonsmarknaden var värd 558 mkr år 2004 (och då omsatte Tradedoubler 57,4 mkr). Tradedoubler står alltså för ganska exakt 10% av den svenska Internetannonsmarknaden.

Många (men det finns säkert någon som inte håller med) tycker att mediebyråerna har haft två stora arbetsområden den senaste tioårsperioden. Den ena har varit att avlasta reklambyråer och reklamköpare i administration. Mediebyråerna har varit bra på att hantera flöden av annonser och spotar och på det sättet fungerat ungefär som en groissist/distributör av andra varor. Den andra stora insatsen har varit att köpa TV klokare.

Internet däremot har varit få mediebyråers (eller för den delen reklambyråers) huvuddomän.

En enkel anledning är pengar. TV omsatte 2004 nästan 7 gånger så mycket som Internetannonser.

En annan anledning är typen av annonser. Vägledande media (sökord, kataloger och eftertext), står för mer pengar än annonser. Sökords och eftertextannonsering handlar oftast långt från mediebyråernas expertis.

Innan marknaden har satt sig kommer den här typen av missförstånd att uppstå. För visst är det absurt att en aktör som bara kan placera i 10% av marknaden utses till den optimala partnern.

Och visst är det klart att Erik Hörnfeldt vet vad en mediebyrå gör. (Tror dock att han gör så här: köper TV och möjligtvis print via mediebyrå, köper sökord via Google direkt, köper banners via Tradedoubler direkt, köper några större mediesiter direkt, gör bra kampanjsiter via webbyrå tillsammans med reklambyrå) Och egentligen, varför skulle han göra på något annat sätt?

ps skomakarens barn. Klickar man på sime.nu och vidare till awards, så får man se det här. Lite kul..

Inga kommentarer: