torsdag, april 06, 2006

Annonsördagen


Idag var det stora annonsördagen. Intressant och spännande eftersom ämnet var detsamma som ofta diskuteras på den här bloggen: reklam som inte är reklam.

Stora ögonblick från förmiddagspasset (på eftermiddagen pockade en meterlång todolista på uppmärksamheten):
- Micael Dahléns tes att det är förväntningarna som ger den stora skillnaden i upplevelse. Han hade exempelvis testat att låta folk göra korsord på tid och ge dem en energidryck innan. Den ena gruppen fick en energidryck som "kostade" 15kr och den andra en energidryck som "kostade" 35kr. De som fick den dyrare löste korsordet betydligt snabbare. För att de förväntade sig att drycken skulle vara effektiv eftersom den var så dyr.
- Lars Jaxvalls tes om att allt är bättre i London. Skämt å sido, att svenska företag har mycket att förbättra när det gäller utformning av den fysiska miljön. Att de borde se butiker som möjliga varumärkesmötesplatser istället för distributionsplatser. (Men att hävda att London Underground är fantastisk och Stockholms tunnelbana är skräp var lite onödigt. För sådan enorm skillnad är det ju inte. Även om de har finare skyltar där.)
- Paneldebatten där min kollega Joakim Karlsson, som var en av personerna bakom Room Service, pratade om programming och att PR-byråerna borde vara de stora vinnarna om programming och annonsörers contentproduktion tar fart. Före reklambyråer för att de är vana vid att ha ett filter (journalister eller i programmongfall inköpsavdelningar) som allt måste gå igenom.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: