måndag, april 10, 2006

ajajaj


I vanliga fall skulle jag gratulera och se fram mot den nya fina reklamen som ska komma ut.

Men med tanke på trackhistoryn hos den ena parten så kan jag bara säga slå vad om en sak. Den här historien kommer inte sluta lyckligt.

Andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

deep|ed sa...

*haha* Elias, du är ju drygare än mig till och med :D

Elias Betinakis sa...

ATG har genom sina tidigare reklamkampanjer visat att de är en osedvanligt dålig reklamköpare. Åkestam har gjort extremt bra (och effektiv) reklam för de som velat köpa kreativ reklam (som Puma, Posten och Paus). Medan samarbeten med företag som Flyme (och skulle jag gissa snart även Spring mobil) har visat på en helt annan utveckling.

Det är ju ingen slump att Leo Burnett och Ogilvy i slutet av 90-talet och början av 2000-talet, och Hilanders idag är sådana kundmagneter. Den typen av reklam kommer alltid att köpas. Det är få reklamchefer som vill riska sitt jobb genom att köpa reklam som deras chefer inte förstår. Speciellt inte när de vet vilken effekt de får av den reklam de känner till.

För en del kunder är reklamen (oavsett storlek på reklambudget) en distributionsfråga (vi har en annons i tidning x och vi lägger y kr kvartal 4) och inte en kreativ fråga (kan vi berätta om hur vårt företag löser det här problemet på ett ännu bättre sätt?). Och den typen av kunder är det extremt svårt att arbeta för om man tänker annorlunda.

Om Åkestam lyckas göra kreativ reklam som säljer ATG, har de gjort ett lika stort jobb som Forsman gjorde för Libero (i mina ögon den kanske största reklambedriften i Sverige) och det vågar jag inte än så länge tro.