ÅRETS BÄSTA BYRÅ!
ÅRETS BÄSTA BYRÅ.
ÅRETS BÄSTA BYRÅ?
Det är många som redan skrivit om det faktum att flera nu kan gör anspråk på samma titel.
Här kommer några ytterligare funderingar:
- I Resumé är Carat 1:a, Bright Media Agency 2:a och Ad On 3:a bland mediebyråerna.
I DI lyser alla tre med sin frånvaro. Där ser istället tätskiktet ut Bizkit, Maxus, Mindshare. Vem är egentligen den bästa mediebyrån när de tre bästa på respektive lista inte ens återfinns på den andras?
- Många hävdar att Forsman & Bodenfors är Sveriges överlägset bästa reklambyrå. De redovisar imponerande ekonomiska nyckeltal, de levererar hela tiden svenska priser i internationall kreativitetstävlingar, de dominerar i Guldägget, de har byggt upp en reklambyåkoncern på egen kraft, de har mycket långa (branschens längsta?) kundrelationer och medarbetarna stannar länge. Dessutom har de den längsta delägarlistan bland svenska kommunikationsbyråer och ligger i framkant vad gäller ny teknik och nya medier. Jag tillhör en av dem som tycker att de är solklart bäst i Sverige och jag antar att DI tycker detsamma. Det som är problematiskt är när F&B inte har den högsta kundnöjdheten som den mäts i branschundersökningarna. Och när det är det som är kriteriet på bästa byrå. Att DI måste hitta på att F&B ska vara årets byrå, när de inte vunnit någon av kategorierna blir därför ganska märkligt.
- Visst är Hilanders, Dowell Stubs, Stendahs och Navigator säkert jättebra byråer, men jag är ganska övertygad om att få personer i den svenska reklambranschen skulle skriva under på att de tillhör reklameliten. För att tillhöra eliten ska man leverera på två områden: kreativt anseende och stora publika uppdrag. Och Hilanders kommer aldrig att vinna Guldägg. Det vågar jag lova.
- PR-listan är den kanske märkligaste listan av alla. Westander, Bite, Prime vs Gullers, GCI, Kreab. Att varken JKL eller Springtime finns med på någon av listorna gör att de är så missvisande att det är i stort sett omöjligt att ta dem på allvar. Och att jämföra Kreab med
Prime är som att jämföra Åkestam & Holst med Farfar. De gör så olika saker att det måste vara omöjligt att jämföra dem med varandra.
Andra bloggar om: årets bästa byrå, reklambranschen, di, resumé, reklamjournalistik
onsdag, januari 25, 2006
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar