onsdag, januari 18, 2006

Branding

Det som är intressant just nu är att de två enda svenska reklambyråerna med egna affärsidéer just nu håller på att försvinna. (Jag vet att det finns nischbyråer som automat/food and friends och liknande mindre verksamheter, men de har inte påverkat branschen i någon högre utsträckning eller är heller speciellt kända)

TBWA har varit synonymt med medieoberoende lösningar och var den första svenska reklambyrån som öppet tog avstånd från reklam.

Ogilvy har varit synonymt med fullserviceerbjudandet "360 grader" och har varit den enda svenska reklambyrån som levererat och missionerat värdet av att ha alla kompetenser inhouse och inte som andra (exvis Lowe Brindfors, Lowe Plus, Lowe Draft el Storåkers McCann, Trigger Momentum, Creator Momentum) arbeta i nätverk eller med associerade byråer.

Jag tror inte att utrymmet som de lämnar efter sig kommer att vara öppet speciellt länge. Båda har visat att respektive erbjudande är mycket intressant för en stor mängd reklamköpare.

Att nya Le Bureau kommer att göra anspråk på TBWA-positionen är ganska sjävklart. Frågan är vem som tar upp stafettpinnen efter Ogilvy inom fullservicepositionen. Leo Burnett? DDB? Saatchi?

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: