torsdag, januari 12, 2006
Autencitet=0
Coke Zero har satt upp en blogg i Australien.
Strategin har förmodligen sett ut så här:
Produkt
Coke Zero - Diet Coke med målgruppen unga män
Problem
Det är bara kvinnor som dricker Light (Diet)-produkter. Vi måste attrahera fler unga män.
Insikt
Det som är väldigt inne just nu är gerillla-marknadsföring och bloggar.
Lösning
Vi sätter upp en blogg som handlar om zero - vad skulle hända i en värld där allt dåligt är borta (som i Coca-Cola Zero, samma smak fast utan socker). Vi skriver den i en grabbig stil och låtsas att det är några privatpersoner som gjort den på riktigt.
Vad händer: flera märker att det är Coca-Cola som ligger bakom. En motkampanjsite sätts upp och en lång artikel skrivs i Adrants.
Om man går in på bloggen, thezeromoment.com, så är det dock svårt att slita sig. Vem har skrivit texterna? Vem kan ha trott att det är en riktig person som ligger bakom?
Se bara på det här citatet. Arbetar Staffan Hildebrand i Australien?
"I'm part of the MTV generation. We're burdened with a short attention span and like to live life in short sound bites and…what was I talking about?"
Hela siten känns som att den är skriven av ett undersökningsföretag, en överårig copy, eller av någon som skriver för att de tror att det ska skrivas på det sättet.
Läs en klok analys av Coca-colas varumärkesstrategi här.
Andra bloggar om: Coke Zero, reklam, gerilla, reklamblogg
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar