onsdag, januari 04, 2006

Historien upprepar sig

1994 - A-com startade tillsammans med Frank Hollingworth, Sunit Mehrotra TBWA med samarbetsavtal med TBWA international.
1997 - TBWA byter namn till Hollingworth Mehrotra (hälftenägt av A-com) och startar Q/TBWA (som snabbt blir TBWA).
2000 - alla på Hollingworth/Mehrotra säger upp sig och flyttar personal och kunder till King.

1997 - Q/TBWA startar.
2004 - Anna Qvennerstedt (delägare) slutar.
2005 - Albin Gustavsson (delägare) slutar.
2005 - Patrik Sehlstedt (delägare) slutar.
2005 - Gustaf Sehlstedt (VD) slutar.
2005 - Claes Kjellström (VD) slutar.
2006 - Erik Bielke (AD) slutar.
2006 - Emma Ludvigsson (AD) slutar.

Hur många till från TBWA kommer ansluta till nya Le Bureau?
Kommer TBWA att klara sig utan sina mest kända kreatörer? (hur många finns det kvar nu?)
Hur många kunder från TBWA kommer att ansluta till Le Bureau?

Det här visar på:
- hur lite en reklambyrå är värd. Den är värd personalen. Inte en krona mer.
- hur snabbt det kan gå utför.

Ogilvy i höstas.
TBWA nu i vår?

Vi får se vad som händer.

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

deep|ed sa...

Så... Collaborate hade dålig personal? ;)

Elias Betinakis sa...

Collaborate hade Sveriges bästa personal.

Däremot vet du, lika väl som jag, att det självklart påverkar en byrå att ha en person som Bo Rönnberg på personallistan.

Och det är därför, av erfarenhet, som jag vet att den typen av förändring som TBWA (och för den delen Ogilvy utan Blomman och Aje) står inför påverkar de byråerna rejält.