Läste i PC för Alla att Nielsen gjort en undersökning av reklam i dataspel.
Resultatet var att reklam kan öka realismen och att reklam i ett dataspel kan ha en positiv inverkan på spelupplevelsen. Däremot är den störande om den tränger sig på, exempelvis genom pop-uper.
Varför är den här typen av självklara slutsatser så svåra att förstå för så många annonsörer och reklamproducenter? För detsamma gäller ju all annan kommunikation: ge info el underhållning. Stör inte min upplevelse.
Spelteori (ekonomisk och inte dataspel) :
Eftersom alla optimerar för sig själva görs det för mycket reklam och det gör att konsumenterna blir mer reklamtrötta och det gör att reklamen ger mindre effekt och det gör att vi måste göra mer reklam.
Och det leder till att reklamare tillhör de minst omtyckta. Och det gör att det blir dyrare och dyrare att nå ut.
Trist utveckling. Frågan är hur vi kan vända den.
ps vill ni läsa mer om reklam i spel, fortsätt här.
onsdag, december 07, 2005
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Som du säger, ge info eller underhållning. I dataspel gäller det nog att ge det sistnämnda - underhållning. Att bidra till den totala upplevelsen genom att integrera varumärken som just gör detta. Varumärken med rätt laddning för just den målgruppen i just det sammanhanget.
Varumärken som inte bidrar till att höja upplevelsen bör hålla sig borta både för sin egen och för speltiverkarens skull. Att stoppa in Grumme Tvättsåpa i ett krigsspel till exempel vore ju extremfallet på detta..
ToN - JMW kommunikation
Det som iofs vore intressant vore att göra just som du säger: Grumme tvättsåpa i ett krigsspel. Säg att det exempelvis finns ett TV-rum på HK och att då få se riktig tvättmedelsreklam i TVn i spelet tror jag faktiskt skulle upplevas som positivt och addera till spelupplevelsen. (däremot är det kanske tveksamt om det är en fiffig medieplacering att rikta tvättmedelsreklam till grabbiga grabbar)
Jo visst, en viss effekt kan man nog få i form av att exponera varumärken lite diskret. Men inte alls lika kraftfullt som om du låt säga har ett spel al a Sims där du kan åka till IKEA och lära dig allt om deras produkterna medans du löser spelets uppgift. Ett varumärke som tycka vad man vill rankas högt bland ungdomar.
Eller låt säga ett spel i stil med programmet "Pimp my Ride" sponsrat av det för stunden värsta bilstereomärket med bara deras produkter och produktspecifikationer.
Att låta varumärket bli en del av upplevelsen och inte bara en skylt på en fotbollsplan eller någon annan detalj i bakgrunden.
ToN
Skicka en kommentar