fredag, december 02, 2005

Framtiden


Vem trodde att det var här man hittade kreativa människor?

För några månader sedan föreläste jag på MCXL-kursen på Handelshögskolan. Jag hade byggt upp min föreläsning på ett ganska klassiskt sätt: prata lite => dela ut en uppgift => se på när eleverna jobbar. Eleverna fick i uppgift att rösta fram den kategori det görs sämst reklam i och sen själva ta fram bättre reklam i kategorin.

Klassen kom snabbt fram till att pokerreklam boprde kunna gå att göra bättre. Alla fick ta fram varsin annons för nätpoker och bidragen testades med tre frågor i snabbasvar.se för att snabbt få bra många (1.000) svar med bra kvalitet.

En av tre annonser kom fram som överlägsen vinnare och idag var jag tillbaka på skolan för att dela ut ett fint pris och ära.

Jag satt med på lektionen efter prisutdelningen och fick då lyssna på klassens tankar och idéer kring hur man utnyttjar ett positivt varumärke som inte har så många kunder som de attitydmässigt borde kunna ha.

Det jag fick höra var ngt av det mest inspirerande jag hört på länge.

Det alla gjorde var att bryta mot all regler för reklam som vi i reklambranschen brukar ställa upp. Regler som talar om singularitet, koncept och fokus. Istället bröt de medvetet mot sunt förnuft och kom fram med den ena briljanta idén efter den andra. Det som var särskilt intressant var att de inte var rädda för att gå in i affärsidéer, produktutveckling eller nya medier, utan såg det som självklart.

Ett mycket bra slut på veckan.


ps klassföreståndare på kursen är Micael Dahlén, som nyligen fick partnerprogrammets pris som Handelshögskolans bästa forskare.

Inga kommentarer: