Inga supernyheter direkt, men:
På den stora webb 2.0-konferensen i USA pratade Google-chefen Marissa Mayer om snabbhet och användarvänlighet. Hon började såhär:
- Vi gjorde användtester och intervjuer och frågade hur många sökresultat som användarna vill få fram. Svaret var entydigt - vi vill ha mer. Google gjorde då om så att man fick 30 istället för 10 resultat. Det som då överraskande hände var att trafiken (i testgruppen) droppade med 20%. Varför? Jo, för att 10 resultat tog 0,4s att få fram. 30 resultat 0,9s. 0,5s långsammare betydde alltså 20% minus.
Vi kan lära oss två saker från det här.
- Dels att det i flera sammanhang är enormt viktigt med snabbt, även små små skillnader spelar stor roll.
- Dels att man inte ska tolka undersökningar bokstavligt. Det går inte att göra precis som konsumenterna säger och tro att problemen då löser sig. Alla är inte bra på att formulera sig. Alla säger inte precis vad de tänker utan beter sig annorlunda i testsituationer, och
det är ofta så att flera aspekter hänger ihop. Alla vill ha bättre, billigare och snyggare. Frågar man om de vill ha bättre säger alla att de vil ha det. Frågar man de om de vill ha bättre och bättre kostar xkr mer är det alltid flera som inte vill.
Andra bloggar om: marissa mayer, web 2.0, snabbhet, undersökningar
lördag, november 11, 2006
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar