onsdag, oktober 11, 2006

Coop Korv brandingfilm vs Coop korv utbudsreklam


Man kan verkligen ha olika synpunkter på Coops nya reklamfilmer (se dem exvis här); om de är roliga eller inte roliga, om de kommer bli omtyckta och om de kommer att bli ihågkomna.

Det jag ifrågasätter är Coops strategi. Det jag tror är oklokt är att gå ut så hårt i den här frågan eftersom de inte har rensat i eget bo först.

En kulturminister åker dit hårdare om hon inte betalar TV-avgift, en sosse åker dit hårdare om han bor i herrgård, och en folkpartist åker dit hårdare om han bryter mot lagen.

På samma sätt åker Coop hårdare dit om de aktivt säljer junk. (Eftersom de nu kallar junk för junk).

Coop har ett i grunden fint budskap - att de vill vara med och förändra barns matvanor. Och det här är tydligen första gången på mycket länge som kooperationen går samman och gör reklamfilm tillsammans. Det det krockar med är dock det egna arbetet.

Jag har medmerakort och varenda gång den lilla katalogen anländer är den späckad med erbjudanden om billigt godis, chips och korv. Och veckans ekovara så sent som förrförra veckan var fryspommes.

Alla som har barn vet att de inte gör som du säger utan som du gör.
Kooperationen borde göra detsamma.

Andra bloggar om: , , ,

ps för de som inte sett Coops nya reklamfilmer används varmkorv och pizza ut som symboler för skräpmat.
I veckans nummer av Coopbladet är det extrapris på varmkorv.

4 kommentarer:

Anton sa...

Jag är verkligen inte beredd att hålla med. Min mamma sitter i butiksrådet på Coop-Linköping och jag har många gånger hjälpt till och varit med. En hel del insider-information har jag fått och jag fick t.ex. reda på att de tänkt nylansera Coop bygg ca ett halvår före det blev känt. Jaja.

Inga matkedjor har en lika bra syn på hälsa och miljö som Coop. De satsar oerhört mycket på det. Och även om de har extrapris på korv, så kan de väl inte höja priserna på just de varorna bara för att de satsar på annan mat just nu. Om du tittar i nästa veckas blad kommer du nog dessutom få se många varor relaterade till god hälsa :)..

Elias Betinakis sa...

Om man gör reklamfilmer som handlar om att man ska äta sunt och samtidigt gör utbudsreklam för den maten man pekar ut som osund tycker jag att man gör fel.
Oavsett hur god syn på hälsa man har. Oavsett om den är godare än hos andra kedjor. Och oavsett om man har många varor relaterade till god hälsa i sitt kampanjblad nästa vecka.

Anton sa...

Det är möjligt att det är fel. Men vad hade du själv gjort i samma situation?

Man kan ju inte sluta en säljande produkt för att man ändrar inriktning på sin marknadsföring?

Man får väl se det som så att de säljer ut den osunda maten innan kampanjen drar igång ordentligt ;)

Elias Betinakis sa...

Tycker så här.
Vill verkligen gilla Coop och tycker att det behövs en motvikt mot ICA, Lidl, vi, och de andra. Om Coop kunde vara den ekologiska kedjan, om Coop kunde hålla lite lägre priser, om Coop kunde sälja lite mer hälsosamma produkter, eller om Coop kunde ha ngt som gjorde det bättre att handla där skulle ingen bli gladare än jag.

Nu är det tyvärr inte så. Coop är dyra, har ett dåligt sortiment, och säljer precis lika mycket godis, chips och läsk, som de andra.

Om man ska kriga mot dålig mat tycker jag att man ska börja hos sig själv först. Så ja, om man gör reklamfilmer som handlar om att korv är skräp ska man nog inte sälja korv. Eller ha ett annat korvsortiment än konkurrenterna. (typ bara ekologisk, bara nyttigare, bara svensk). Annars blir det ju bara snack. Är det svårt att ha ett sånt sortiment ska man nog göra andra reklamfilmer.