måndag, september 04, 2006

Skadligt nonsens

Kan förstå att många har svårt att relatera till vad vi arbetar med på en reklambyrå, men det här var ett av dem värsta övertramp jag läst.

I Håkan Mattssons genomgång av hur det går till på reklambyrå skriver han saker som att

- arbetsmetoden är att "surfa, åka skidor, lira lite golf och bestiga en och annan topp".
- att man hittar på saker "några timmar innan leverans".
- och att en perfekt slogan säkert "tog flera timmar att komma på".

Det går knappt ens att kommentera utan att bli rasande och jag vet inte ens var jag ska börja. Jag börjar med den mest basala förklaringen jag mäktar med:

Vad? Vem? Varför? När? Hur?

Framgångsrik kommunikation bygger på att man besvarar de här frågorna på ett bra sätt. Det har IKEA gjort. Det har H&M gjort. Det har Volvo gjort. Och det har hundratusentals andra företag gjort.

Om Håkan Mattsson kan göra det för företag som Honda, Volvo och Peugeot, sammanfatta deras verksamhet med några få ord, få det att fungera på alla marknader, och dessutom få chefer och ledningsgrupper att tycka att det är klokt och sant, och detta på några timmar så välkomnar jag Håkan Mattssons reklambyrå. Den skulle bli mycket mycket framgångsrik.

Att bagatellisera vår bransch på det sättet är som att skriva att motorjournalister bara åker på bjudresor till Tyskland och blir matade med champagne och gåslever och F1-besök för att några dagar senare få pressmappar nerstuckna i nävarna med vad de ska tycka och skriva.

Om motorjournalister gillar reklambranschen eller inte är väl inte så intressant, men den här typen av fördomar är som alla falska rykten farlig. Varje gång den här typen av artikel skrivs gör den att reklam ses som lite mindre viktig och något för oseniora personer att syssla med. Den gör att upphandlingar och reklambyråkontakter inte sköts professionellt. Och den gör att en stor och kreativ grupp i samhället inte tas på allvar. Det är oerhört mycket pengar och tid den typen av attityd slösar bort.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: