måndag, december 04, 2006

Lögn, förbannad lögn, och statistik

Ibland är det bra att gå till källan och inte lita på omskrivningen. Då kan man få fram lite intressant material.

Om man läser Resumé får man lätt uppfattningen att unga totalsågar Consumer Generated Content. Om man däremot läser undersökningen hos källan, American Marketing Association, AMA, så är resultatet det motsatta. Unga "totalsågar" inte företag som låter sina kunder göra reklamen. Unga har inte motsatt uppfattning än äldre i den här frågeställningen. Vad är det då som har lett till den här felaktiga nyheten? Jag tror att det handlar om slarvig läsning och att man tagit rubriken (
Consumers Like Companies That Let Them Create Ads, But Young Adults Still Not Buying It) utan att analysera innehållet. Unga tror nämligen också på företag som låter sina kunder vara med och göra den - fast inte i LIKA HÖG utsträckning.

- Det är nämligen "bara" 44% av de unga som tycker att företag som låter konsumenter vara med och göra reklamen är mer kreativa jämfört med 58% av de äldre.
- Och det är 21% av de yngre som tycker att företag som låter konsumenter vara med är mindre pålitliga, jämfört med 10% av de äldre.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: