Idag är det ju populärt att skriva om byråer och kunder som inte kan räkna. Få se om det här kanske kan väcka en tanke hos en del fler kunder som borde plocka fram miniräknaren.
I en pitch om en kund med 140mkr i omsättning var tydligen tio byråer inblandade. Låt oss lite grovt räkna på det exemplet för att se vad det betyder i kronor och ören.
Antaganden:
Varje byrå har (minst) tre personer inblandade i pitchen.
Varje byrå lägger (minst) fyra dagar per person på pitchen.
Varje dag har (minst) åtta timmar.
Varje byrå debiterar (minst) 1.500kr i timmen för seniora personer som arbetar med new business.
Låt oss räkna. 3x4x8x1.500=1,44mkr
Och då räknar vi alltså i underkant. I få (inga) pitcher jag varit inblandad i har vi lagt ner så lite arbete som i antagandet.
Låt oss räkna från andra hållet.
Antaganden:
Omsättningen är 140mkr.
Marknadsföringsbudgeten är 5% av omsättningen.
Byråarvodet är 20% av marknadsföringsbudgeten.
Låt oss räkna igen. 140mkrx5%x20%=1,4mkr.
Upphandlingen har alltså kostat (för byråerna) nästan på öret lika mycket som det uppskattade byråarvodet per år. Det är intressant. Och jag vet vad jag tycker om det här.
Andra bloggar om: pitch, reklambyråupphandling, upphandling, oetisk
torsdag, januari 18, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Du, 3*4*8*1500 = 144 000, inte 1 440 000.
Annars var det en god tanke.
Brindfors nästa :-)
Kolla rättelsen ovan...
Du ser: det är inte så lätt att korra. Eller hur?
Skicka en kommentar