onsdag, juni 20, 2007

Rankinglistor Cannes Lions 2007

Kartan ritas hela tiden om och det verkar svårt för en del att förstå. På samma sätt som vi blir överraskade över att öststaterna rusar om oss i Eurovision, blir vi överraskade att vårt lilla land inte får utdelning för våra printannonser eller utomhusreklam.

Om man ska bli bra på något krävs det träning träning träning och en hel del skarpa matcher.

Det blir väldigt tydligt när man granskar och analyserar resultaten från Cannes.
Det finns många fördomar om var "bra" reklam produceras som verkligen kommer på skam.

Några intressanta reflektioner so far:
- Storbritannien som många anser som ledande inom reklam är på delad plats 10 inom utomhusreklam och får inte ett endaste lejon i promotionkategorin.
- Tyskland är klart bäst hittills. De har fått hela sex lejon fler än tvåan USA.
- Hela Norden presterar mycket svagt. Men jämnt. Varje land har hittills fått ett lejon var.
- I utomhuskategorin är det förutom Brasilien och Argentina länder som Singapore, Spanien och Malaysia som får anmärkningsvärt många lejon.
- Schweiz som få har pratat om som ett "stort" reklamland har fler lejon än Argentina.
- Hittills har G8-länderna fått mer än hälften av alla lejon; 104 av totalt 194.

Top 10 Totalt
Tyskland 34
USA 28
Brasilien 25
Spanien 24
Singapore 21
Australien 19
Sydafrika 18
UK 18
Schweiz 16
Argentina 13
Malaysia 13
Nya Zeeland 13

Direct Lions
Tyskland 14
UK 8
Australien 7
Malaysia 3
Nya zeeland 3
Schweiz 3
USA 3
belgien 2
Indien 2
Sydafrika 2

Media Lions
Japan 7
Tyskland 7
USA 7
Nya Zeeland 4
Brasilien 3
Sydafrika 3
Australien 2
Belgien 2
Kanada 2
Schweiz 2
Spanien 2
UK 2

Promo Lions
Nya Zeeland 5
Australien 3
Japan 2
Dominikanska 1
Holland 1
Indien 1
Israel 1
Singapore 1
Spanien 1
Sydafrika 1
Thailand 1
Tyskland 1
Uruguay 1
USA 1

Outdoor Lions
Brasilien 21
Singapore 20
Spanien 20
USA 17
Argentina 12
Sydafrika 12
Tyskland 12
Schweiz 11
Malaysia 10
Belgien 8
Kanada 8
UK 8

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: