torsdag, april 26, 2007

Näringslivets tankesmedja

070426_socialstyrelsen_pol

Vem är det som bland annat säger:
- vilket bröd vi ska äta?
- att vi ska träna varje dag?
- att vi ska sola försiktigt?
- hur vi ska ta hand om våra barn när de blir förkylda?
- att vi inte ska langa?
- att det svenska spritmonopolet är bra?
- att vi ska äta nyttigt?
- att public service är fri tv?
- att media måste ta ansvar för sexualiseringen av unga tjejer?

Det är inte det nya arbetarpartiet, det är inte det gamla arbetarpartiet, det är ingen offentlig myndighet.

Det är Sveriges bästa reklam och webbyrå.
Tänkvärt och intressant.

Andra bloggar om: , ,

Researcher tillbaka

070426 researcher

Researcher har tagit en liten paus, men nu är den tillbaka och med en idé som jag tycker är mycket rolig, mycket egen, och mycket användbar.

Niclas Strandh ska numera bland annat skriva om vad "vanliga konsumenter" tycker om reklam på sina bloggare.

Kolla första inlägget här.

Andra bloggar om:

måndag, april 23, 2007

Välj XXX-bolaget, som är de andra bolagens fiende


Läste precis det här:

..."en gång i tiden – vid modernismens genombrott – fanns en viktig poäng i att vara det [normbrytande]. Men frågan är om inte normbrottet i sig har blivit just norm, och provokation något man snarare förväntar sig än blir överraskad av inom konsten. Och den där fienden som ska provoceras, finns den på riktigt? Ofta är det en vagt formulerad tankefigur, som ”traditionen”, eller, som i Kobra, ”etablissemanget”."

Tänkte när jag läste det på alla reklamkampanjer som stolt förklarar att den aktuella kunden eller varumärket är "fiende" till alla andra varumärken, eller att alla konkurrenter tycker så illa om just det här företaget, eller att man antingen är med eller emot oss.

När negativ reklam, som samlar en grupp mot en gemensam fiende, dök upp var det modernt och fräscht och kändes nytt. Men nu när man sett 1000 exempel - vem väljer ett elbolag bara för att den är fiende till de andra elbolagen? Egentligen?

onsdag, april 18, 2007

Inför guldägget

Här kommer favoritlistan


Alternativ media
Forsman & Bodenfors, Ikea, kom in i garderoben

B2B
Åkestam & Holst, pause, tapetprover

Design
Acne Creative, Acne paper

DR
Garbergs, Södra, Visitkort

Ideella
Saatchi, Stroke, Post-it

Integrerad
Forsman & Bodenfors, Stadium, the city is your stadium

Internet
Lowe Brindfors, Inbev, L'etranger

Media
Apans planet, Spendrups, Snart är det lördag igen

Reklamfilm
Forsman & Bodenfors, Apoteket, Barnförkylningsakuten

Tidningsannonsering
Waters Widgren, Canal Plus, Sport vs film

Utomhus
Forsman & Bodenfors, Tele2, Tele2 Utland

Andra bloggar om: , ,

onsdag, april 04, 2007

Inga bagarens barn här inte

Fantastiskt imponerande.



Det är extremt sällan som byråer har bra webbplatser.
Wieden & Kennedys nya är helt otrolig.



Ett långt långt besök är ett måste för alla oss som är intresserade av hur man paketerar budskap.

Andra bloggar om: , , ,