fredag, november 25, 2005

Varumärken


De senaste åren, och speciellt åren runt 2000 mässade alla varumärke, varumärke, varumärke. Varumärken är självklart viktiga, men jag tror att varumärken som Letsbuyit, boo.com och bidlet saknade en mycket viktig ingrediens som äldre varumärken har. Autencitet och en historia.

Harley Davidson och idrottsföreningar brukar användas som exempel på varumärken som ikoniseras av de som gillar det. Apple är ett annat exempel som redan nämnts på den här bloggen.

Innan jag började som manusförfattare levde jag för ett annat varumärke, som inte är så vanligt i de här sammanhangen: scouterna.

Scouterna var en fantastisk skola för mig, och fortfarande är många av mina bästa vänner kvar som vuxenledare.

Här är några punkter om vad scouterna kan lära andra företag i ett varumärkeshänseende:


En historia
Scouterna skapades 1907 av Robert Baden Powell. Idén var enkel: Att skapa en meningsfull fritid för unga människor genom att i) Lära sig att klara sig i naturen ii) Ta ansvar för sig själva iii) och ha roligt tillsammans. Alla scouter kan den här historien utantill. Alla vet värdet i historien. Och alla vetvad den innebär för dem.

Hur många företag har en levande historia som berättas och som gör att medlemmar, anställda och kunder vet varför företaget gör som det gör och kan göra?

Levande högtider
World Thinking Day, 22 februari.
Sankt Georgsdagen, 23 april.
Scouternas fredsdag, 21 september.

Det finns buy-nothing-day och en del företag har försökt skapa jippon som Frödinges "ostkakans dag" och dotcoms IT-chefens dag. IKEA har gjort några försök til lliknande aktiviteter i samband med invigningar. Dessa evenemang har dock varit menade som just jippon.

Här finns det mycket att göra. Minns hur snabbt det gick för halloween att etablera sig i Sverige. Varför har inga företag tänkt på det här?

Ambassadörer
- Var tredje svensk är scout eller har tidigare varit scout.
- Totalt finns drygt 100 000 scouter i Sverige.
- I hela världen finns 38 miljoner scouter.
- Scouterna finns i hela världen.
- Det är bara sex länder som inte har scouter, Andorra, Kina, Kuba, Nordkorea, Laos och Myanmar.

Så sent som idag pratade vi med ett företag som hade extremt nöjda kunder och frågan var hur dessa kunder kan användas som ännu mer effektiva ambassadörer för varumärket. När vi arbetade med Länsförsäkringar mellan 2000 och 2004 var hela tiden målgruppen befintliga kunder.

Det är extremt mycket billigare att behålla en nöjd kund än att omvandla en positiv attityd till köp. Och det är ofta betydligt mer effektivt att sprida positiva egenskaper om ett varumärke och förändra attityder med hjälp av nöjda kunder.

Inga kommentarer: