onsdag, november 02, 2005

Nyhetsbevakning

Resume är ibland jättebra och jättesnabba.

Ibland inte.
Idag släppte de "nyheten" att Sony har gjort en ny fin reklamfilm för sin nya TV. Det är jättebra. Problemet är bara att reklambloggen reklamfeber hade nyheten redan den 20 oktober, researcher hade samma nyhet 22 oktober, ad-rag 25 oktober, smidigt.se 31 oktober.

Naturligtvis finns den på hur många andra bloggar som helst redan.

Det här är inget jätteproblem egentligen. Men visst gör det att hela nyhetsbevakningen vad gäller reklam förlorar lite i relevans när en ledande nyhetstidning kan göra en nyhet av en flera veckor gammal officiell nyhet?

(speciellt som Resumes chefredaktör redan nämnt filmen i sin ledare redan 31 oktober).

Bloggarna sätter press på nyhetsbevakningen och det är bra. Men när tidningarna inte adderar mervärde, utan mer blir Metro-hopsamlare eller nyhetsportaler, vad ska man då ha en stor redaktion till?

Sedan en av de ledande journalisterna gick över till den rosa tidningen har Resume varit tvungen att referera till den rosa tidningen flera gånger i veckan. När kommer den första referensen till en blogg? Och när startar Metro sin metroreklam, där de samlar artiklar från DI, Dagens Media, SvD, DN, Resume och alla bloggarna?

[filmen finns på www.bravia-advert.com och är precis så bra som alla säger.]

1 kommentar:

Money sa...

Sorry.

Du var först.
Men jag antar att poängen ändå gick fram.